Den (digitale) Blå Planet

Invio besøgte Den Blå Planet for at høre om, hvordan de inddrager publikum gennem digitale teknologier.

I videoen ovenover kan du høre Rasmus Jakobsen, der er udstillingsansvarlig og biolog på Den Blå Planet, fortælle om hvilke overvejelser, de har gjort sig i forhold til at implementere publikumsinvolverende teknologi i deres udstillinger.

Den Blå Planet har et hav af digitale teknologier, der eksempelvis udgør: digital skiltning af arterne, way-finding baseret på beacon-teknologi, bevægelsessensorer der inddrager publikum i udstillingerne og en række små spil, som de besøgene kan udforske.

Vi fik en demonstration af nogle af Den Blå Planets digitale teknologier, som kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=NnOlmG1YtPM

Det er ikke altid, at teknologier bliver anvendt som forventet. Rasmus påpeger, at det har været svært at få gæster til at anvende deres app, selvom de har lavet tiltag for at skabe opmærksomhed omkring den. Rasmus siger: ”Det er en meget klassisk udfordring, som jeg hører, at mange andre museer også har. Folk er tilfredse med den information, der er på skilte og vægge, så de har ikke rigtig lyst til at bruge en app, når de kan gå rundt med deres familie.”

Der går dog ikke altid fisk i den, i og med at Rasmus også fortæller, at de har haft stor succes med deres digitale skiltning – både fra deres eget og fra gæsternes perspektiv. Digitaliseringen har gjort det lettere og mindre omkostningsfuldt at opdatere information om arterne end med den analoge skiltning. Samtidig er gæsterne meget positive, da de let kan finde svar på de spørgsmål omkring arterne, som de måtte have.

Akvariet har også fokus på de mere legende teknologier. De anvender eksempelvis Kinect (en type bevægelsessensor) til, at publikum har mulighed for at interagere med en digital projektion af planton eller tage kontrol over en Cichlide, der skal forsvare sit territorie. Fælles for begge installationer er at de foruden at underholde de besøgende, også har et læringselement omkring fiskene.

Den Blå Planet er således fulgt godt med tendensen ved at implementere digitale teknologier i mange af deres udstillinger, hvilket synes at have et stort potentiale for at inddrage publikum i udstillingerne på nye, spændende måder.